Manapság a fizikai erőnlétet igénylő sportok, mint a futás, az edzőtermi edzés, valamint a kerékpározás, elhíresült az e-sport, amihez nincsen szükség állóképességre. Bőven akadnak izgalmas, szórakoztató játékok, amik az elmúlt években igen nagy népszerűségre tettek szert. A professzionális gaminget a PvPro és a FaceIt segített kiépíteni, ahol szinte bárki képes nevezni, ha van energiája, kedve, esetleg pénze erre. Persze nem feledkezhetünk meg az online streamingekről sem, ahol már szintén teret nyert az e-sport piac.
Ebben a cikkben eláruljuk, hogy mi ez a játék, ami egyeseknek hobbi, másoknak pedig hivatás.
Az e-sport piac
Az e-sport tulajdonképpen a számítógépes és a konzolos játékokkal való versenyszerű játékot foglalja magában. Ami például megtalálható a foci világában, az ott van az elektronikus sportokban is, hiszen ugyanúgy megtalálható benne minden elem, ami a való életben is. Ebben azonban nem egyetlen játékra fókuszál az ember, hiszen igen sok kiemelkedő van a piacon, amely meghódította a tömegeket. Ilyen például az RTS játékokból a League of Legends, a Starcraft 2 FPS-ből a Counter Strike. A sportjátékok közül szinte mindig a FIFA volt a legelterjedtebb és ez talán a mai napig így is van.
Akármi is a célod az e-sport játékokkal, az fix, hogy egy fiók létrehozása egy ilyen weboldalon nem egy komplikált folyamat. Ahogy az igazi sportokban, úgy itt is van közönség és közösség, olyan emberek, akik kedvelik az adott játékot.
Mitől e-sport az e-sport?
Az e-sport nem azért e-sport, mert ott az E betű és mert számítógépes játékokról van szó. Magába foglal olyan dolgokat, mint az alázat, a szenvedély, amit az igazi sport maga is megkövetel az embertől. Napi 8-10 órás felkészülésekkel, teljes koncentrációval és odaadással irányíthatunk másik embereket. Ilyen például a Starcraft 2, amit a legtöbben a sakkhoz hasonlítanak, többféle megnyitás, kombináció és stratégia van benne, ahol azt kell kitalálni, hogy mit is akar az ellenfél. Ebben viszont nincs sok gondolkodási idő, hiszen a játék folyamatos, így muszáj pörögni és figyelni.
Az egész rendszer köré egy teljes ipar szerveződött, a számítógépes játék hardware és periféria gyártók próbálják kiszolgálni az igényeket. A profi játékosok, akiket sokan kedvelnek, azoknak egy idő után marketingértékük lesz, így a gyártóknak megéri őket támogatni. Így lehet a hobbiból hivatás az e-sportban. Több ilyen cég van, akik külön e-sport szekciót visznek, kizárólag gamer szempontokat figyelve.
A legnagyobb e-sportok
A világ legnagyobb játékai között a FIFA, az F1, valamint a Rocket League kapott helyet. Ezen felül persze több olyan e-sport van, ami nem a valódi sportokat szimulálja, hanem például harci világot. A legfontosabb játékok közé a Counter-Strike, a Dota 2, valamint a League of Legends tartozik. Ezek mind harci változatok, amelyek több kategóriába sorolhatóak be.
A LOL egy arénás verzió, ahol két öt fős csapat küzd meg egymással. A cél, hogy a másik csapat központját leromboljuk, miközben megvédjük a sajátunkat. Egy játék nagyjából 20 és 60 perc közötti, de a csapatok sokszor összejátszanak, így csatában rombolják le az ellenfél bázisát. A legsikeresebb csapatok a FunPlus Phoenix és a G2 Esports, amelyek hobbiként kezdték, mára azonban mindenkinél sikeresebbé váltak.
A másik ilyen a Dota 2, amely a LOL-hoz hasonlóan két öt fős csapatot vonultat fel. A cél ugyanaz, mint az előzőnél, azonban itt sokkal taktikusabbnak kell lenni. A The International torna nyereményalapja pár évvel ezelőtt több mint 34 millió dollár volt, ami azért szép kis összeg még ma is.
Utolsóként pedig megemlítenénk a Counter Strike változatot, amely szintén egy harci arénás változat. Bőven van benne taktikai összecsapás, valamint vérontás egyaránt. Ebben a két csapatban terroristák és terrorelhárítók küzdenek meg egymással 30 darab kétperces körben.
E-sport piac Magyarországon
Az országban igen kevés iparág tudott olyan fejlődésen keresztül menni az elmúlt időszakban, mint az e-sport. Sokáig csak hobbinak tartották a versenyszerű videojátékozást, mára azonban a profi rendszernek hála, a sportág a nemzetközi térképre is felhelyezte hazánkat. Egyelőre még csak kezdeti szakaszban vagyunk, azonban a folyamatos befektetések igen erős potenciált vetítenek előre.
Még több akadályt le kell küzdenünk itthon, a fenntartható finanszírozási keretek ugyanis egyelőre nincsenek biztosítva. Nagy a társadalmi bizalmatlanság az e-sport sikerességével és állandóságával kapcsolatban. Ez azonban nem akadályozza meg azokat az embereket, akik ebben képzelik el a jövőjüket. Sokan ugyanis hobbiként kezdték, ma viszont abból élnek meg, hogy napi szinten több órát játszanak és szórakoznak.