Mitől lettek ilyen népszerűek az e-sport játékok?

0
39

Vajon milyen okai vannak annak, hogy manapság egyre többször nézünk másokat játék közben? Miért lett ekkora siker a gamerek összecsapása, hogy még egy arénát is képesek megtölteni érdeklődőkkel? A válasz nem annyira egyszerű, viszont az biztos, hogy manapság igen nagy potenciál van az e-sport játékokban.

 

Ebben a cikkben kifejtjük, hogyan jutott el odáig ez a piac, hogy mára már jelentős bevételre tegyenek szert azok, akik belekóstolnak ebbe a világba.

Mi is az e-sport?

Az e-sport kifejezés nem most lett elterjedt, viszont mostanában kezdett népszerűvé válni. Ez egyfajta címkéje egy olyan tevékenységnek, amely a versenyszerű videojátékozást jelenti. A professzionális játékok első közössége Dél-Koreában alakult ki, később azonban az egész világon elterjedtté vált. Ma már az egész földön élnek emberek, akik magukat profinak nevezik, esetleg pro gamernek. Kinek és melyik kifejezés tetszik jobban. Egy másik megközelítés szerint az e-sport egy alternatív realitás. A csatlakozás egyszerű és gyors, így senki számára nem jelent akadály belekóstolni.

 

Természetesen a regisztrációs feltételek játékonként változhatnak – nem mindegy, milyen típusú játékkal töltenéd az idődet. Rengeteg féle és fajta típussal találkozni, hiszen az e-sport iparág ma már hatalmasra nőtt, így a kezdetben pár darab játékkal működő piac mára megszámlálhatatlan videojátékkal tör előre.

De miért szeretünk másokat nézni játék közben?

Ahhoz, hogy az e-sport hivatalosan is sportnak számítson, arra van szükség, hogy legyen egy olyan közeg, amely befogadja ezt. Ezek a nézők ismerik az adott játékot, tisztában vannak a szabályokkal, a játék mechanikájával, esetleg ők maguk is játszanak az adott sportban, csak nem biztos, hogy olyan szinten, mint egy profi, aki egész nap ezzel foglalkozik. Pont ugyanúgy, mint a valódi sportágak esetében.

 

Két dél-koreai kutató közel tíz évvel ezelőtt egy League of Legends World Championship Finals mérkőzésen igyekezték feltérképezni a  motivációt, választ kerestek arra, hogy miért szeretünk játékokról közvetítést nézni, ha mi magunk is tudnánk vele játszani. Belegondolva azonban játékosként sem szeretik minden műfajt, nem mindenkinek van mindenhez tehetsége, sokszor csak szurkolunk a focimeccsen, de az sem biztos, hogy mi magunk beletalálnánk a labdába.

 

Ugyanez igaz az e-sportra, hiszen nem csak laikusok vélik feleslegesnek vagy unalmasnak. Sokszor gamerként sem biztos, hogy élvezettel követünk nyomon egy mérkőzést. Viszont, ha ismerjük az játékot, esetleg szeretjük, mert érdekes és ismerjük az alapszabályokat, akkor szívesen veszünk részt egy közvetítésen. A kutatásból az is kiderült, hogy négy motivációja van az embereknek, hogy e-sportot nézzenek. Az egyik a dráma, hiszen nem mindig értjük a versenyzők között történt dolgokat. Sokszor igen szélsőségesen viselkednek egymással, ezáltal bajba keverednek.

 

A második ilyen motiváció a rekreáció, ami talán egyáltalán nem meglepő senki számára sem. A sport közben is az a cél, hogy kikapcsolódjunk és szórakozzunk, ez akkor is igaz, ha a mérkőzéseket csak a képernyőn keresztül követjük nyomon. Éppen ebből adódik a harmadik motiváció, hiszen szívesen hallgatjuk a kommeneteket. Egy szervezett programról van szó, amely sokszor teljesen kiszámíthatatlan, ez pedig bárki számára izgalmas lehet.

 

Ami pedig az utolsó motivációt illeti, az az új képességek megtanulása. Sokszor új ismeretekre tehetünk szert, stratégiákat sajátíthatunk el, amiket aztán képes saját magunk kamatoztathatunk, nemcsak az életben, hanem a játékban is.

Nő az e-sport népszerűsége

Manapság egyre többen követik figyelemmel az e-sport eseményeket. Éppen ezért egyre nagyobb lesz a piaca és a bevétele az iparágnak. Európában különösen, hiszen a tanulmány szerint a fogyasztók közel 40 százaléka nézett már valaha ilyen eseményt. Ennek köszönhetően az ágazatban működő vállalatok közel fele 20 százaléknál nagyobb bevétel növekedésre tett szert. Ahogy megyünk előre az időben, úgy emelkedik ez az összeg.

 

2020-ra az e-sport globális bevétele meghaladta az 1 milliárd dolláros bevételt. Bár a nagyobb események eltörlése és a COVID-19 miatt igen nagy veszteség érte a piacot. Az e-sportra viszont nem volt akkora hatása a járványnak, sőt, tulajdonképpen erősödött ezalatt a két év alatt. Hazánkban azonban még mindig van hova fejlődni.

 

Az iparág töretlenül fejlődött az EU-ban az elmúlt időszakban. A statisztikákból kiderült, hogy a fogyasztók majdnem ötöde adott már ki pénzt e-sport-ra, 7 százalékuk pedig valamelyik családtagnak adott hasonló ajándékot.

Hol és hogyan követjük nyomon az eseményeket?

Az emberek nagy része laptopon és telefonon néz e-sportot. A legtöbben a YouTube Gaming-et használják, viszont egyre nagyobb teret hódít a Twitch, amely intenzitás szempontjából vezette a platform-rangsort. Magyarországon szintén egyre elterjedtebb ez a két szolgáltató, így a jövőben várhatóan további növekedéssel számolhatunk.