A LogiNet és a Reacty Digital közös kutatása szerint jelentősen csökkenhet a Black Friday költés az idei év novemberében. A tavalyi évben ez az összeg 40 ezer forint volt, az előrejelzés szerint azonban 34 ezer forintig zuhanhat az aktív vásárlók által költött összeg.
Az előző években megszokhattuk, hogy az e-kereskedelemhez köthető mutatók szinte kivétel nélkül pozitív előjelűek, így a mostani visszaesés prognózisa meglehetősen ijesztően hathat a kereskedők számára. Ennek némileg ellentmond, hogy a Black Friday egyre inkább a piacvezető szereplők játszótere, a kis volumeneket értékesítő webáruházak csupán jelképes akciókkal szállnak be a versenybe.
A megkérdezett e-kereskedelmi szakértő arra hívja fel a figyelmet, a novemberi bázis a pandémia által erősen érintett hónap volt; az életünket gyakorlatilag a négy fal között töltöttük és igyekeztünk kerülni a közösségi tereket, beleértve a szaküzleteket és plázákat is. A vásárlásra egyfajta pótcselekvésként tekintettünk, amivel megajándékoztuk magunkat az elmaradt nyaralás és közös élmények helyett…
A LogiNet és a Reacty Digital közös kutatása szerint a legtöbben online és offline is élnének a kedvezményekkel, de a tavalyi adatokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra. Ez némileg meglepő lehet, hiszen az online kereskedelem térnyerése szemmel látható és jól mérhető tendencia, azonban a növekvő logisztikai költségek sokakat az offline boltok felé terelhetnek.
A visszaesést némileg magyarázhatják a tavalyi események. A leadott rendelésállomány minden korábbinál nagyobb volt, így gyakorlatilag természetesnek mondható, hogy a szállítási idők kitolódtak. Az online vásárlásban kevésbé jártas felhasználók a logisztikai szektor extrém terheltsége ellenére is elvárták, hogy a rendelésük egy-két munkanapon belül megérkezzen hozzájuk, ez azonban cseppet sem életszerű igény – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
Ettől függetlenül számos eset fordulhatott elő, ami rombolta a vásárlók webáruházakba vetett bizalmát. A logisztikai szektor mellett a raktárak és az ügyfélszolgálatok is extrém terhelés alatt álltak, ráadásul az árazással kapcsolatos visszásságok is erősíthették a webáruházakkal szembeni ellenérzést. Sajnos a mai napig előfordulnak esetek, amikor webáruházak magasabb árhoz viszonyítják a kedvezmény mértékét, így mutatva látszólag nagy leárazást. Fontos megjegyezni, hogy ezt a gyakorlatot a webáruházak hamarosan mellőzni lesznek kénytelenek az életbelépő szabályozásnak köszönhetően.
Az árazással kapcsolatos problémákra megoldást kínálnak az ár-összehasonlító oldalak, amelyek akár több ezer forgalmazó termékkínálatának és árainak ellenőrzésében jelentenek segítséget. Az említett kutatás szerint a vásárlók fele ellenőrzi az árazás megfelelőségét ilyen jellegű portálokon. Relatív magas az inpulzusvásárlók aránya is; a felhasználók 13 százaléka hajlamos akkor is megvásárolni egy-egy terméket, ha valójában nincs is szüksége rá. A megkérdezett felhasználók 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy fontos számára a kereskedő személye és megbízhatósága. Ez alapvetően a piacvezető szereplők számára jelent előnyt.
Amennyiben a jelentéssel ellentétben az utolsó negyedév összesített eredményei némi javulást eredményeznek a tavalyi számokhoz viszonyítva, a teljes évre vonatkozó e-kereskedelmi növekedés elérheti a 20 százalékot.