Így tehetsz te is a demencia ellen – avagy a sakkozás jótékony hatásai

0
31

A sakk talán az emberiség egyik legrégebbi játéka, amely egyenesen az ősi Indiából maradt ránk a ma ismeretes formájában. Azonban számtalan más egyéb sakk típus is létezik ezen felül, úgy mint az egyiptomi vagy a japán sakkjátékok. Nem csupán szórakoztató kikapcsolódást nyújthat számunkra viszont ez az ősi játék, de az elme pallérozásában is nagyszerű segítséget jelenthet.

Készségfejlesztés minden korban

A sakk logikai készségeink fejlesztésében hatalmas segítség lehet, egyáltalán nem véletlen tehát, hogy már a középkorban is a hadvezérek játékának nevezték. Segítségével ugyanis javul a problémamegoldó készségünk, és egy olyan analitikus gondolkodást fejleszthetünk ki általa, aminek a civil életben is nagy hasznát vehetjük. Így már egészen fiatal korban is nagyban segítheti az elme fejlesztését. Azonban sakkozni sosem késő megtanulni. Ugyanis az idősebbek számára is nagyszerű kikapcsolódási lehetőséget kínál ez játék a nyugdíjas évekre. Ráadásul segíthet megelőzni vagy lassítani a demenciát, mivel a kognitív készségek használata – tehát az aktív gondolkodás – bizonyítottan jótékony hatással van erre. Valójában nem csak a sakkozás alkalmas erre, de szinte bármilyen logikai játék, ami gondolkodásra sarkall. A puzzle-k, a keresztrejtvények, de még a nyerőgépek, nyerőgépes játékok is segítségünkre lehetnek ebben. Persze utóbbi kapcsán nem a gondolkodást mellőző félkarú rablók és egyéb monoton játékok lesznek a megfelelőek – hanem azok, amelyek valóban komoly logikai feladványokat tárnak elénk. Az emberi szervezet ugyanis rendkívül takarékos, és amit nem használunk rendszeresen, annak fenntartására nem pazarol értékes energiát. Példának okáért ha valaki rendszeresen sportol, majd abbahagyja azt, az izmai összemennek. A gondolkodás művészetének esetében sincs ez másképp. Einstein például úgy tartotta, hogy az agy olyan mint egy izom, és sokat kell gondolkodnunk annak karbantartásához.

A sakk és szociális élet

Már egészen fiatal korban is számtalan új emberrel megismerkedhetünk a sakkozás lévén. Az idősek számára azonban a nyugdíjas évek sokszor együtt járnak az elmagányosodással. A sakkozás viszont akár a parkban egy asztalon, akár valamilyen internetes felületen, de biztosan segít bővíteni a saját szociális hálónkat. Az elmagányosodás viszont fokozza a pszichés problémákat, és ezen keresztül a fizikai állapotunk is rosszabbodhat. Így tehát láthatjuk, hogy akár még a demencia esetében is hasznos lehet, ha az illető idős korában nem teljesen egyedül próbálja meg átvészelni a nehéz időszakokat. Ráadásul a sakkozás sok embernek komolyan a szívügye, így nagyszerű lehetőség lehet a generációs különbségek áthidalásához is.

Hogyan kezdhetsz el sakkozni?

Sokak számára teljesen ismeretlen terepet jelent a sakk. Azonban nincs ok az aggodalomra, hiszen egészen könnyen elsajátíthatóak a játékszabályok. Persze nagyon sokat segíthet, ha valaki elmagyarázza élőben, hogy hogyan is kell játszani, de ez egyáltalán nem szükséges. A technológia korában ugyanis könnyűszerrel elsajátíthatjuk akár egy számítógépre vagy telefonra feltelepített sakkprogram segítségével is a játékszabályokat – ráadásul mindezt szórakoztató módon. A leggyengébb fokozaton a kezdők is élvezettel tanulják majd ki a játék fortélyait. Az ilyen programokon ugyanis menet közben tanulhatunk meg játszani, hiszen a legtöbb megmutatja számunkra, hogy melyik bábuval hová léphetünk. Később pedig a fokozatok állításával csiszolhatunk a játékunkon. Természetesen az ember elleni játékkal semmi nem érhet fel, hiszen a gépek elég sematikusan „gondolkodnak”. Viszont abban az esetben sincs ok aggodalomra, ha nem találsz magadnak a közeledben elérhető sakkpartnert. Számtalan olyan weboldal akad ugyanis, ahol regisztráció után, de sok esetben még anélkül, vendégként is több ezer emberrel játszhatsz online – ráadásul mindezt teljesen ingyenesen.

Összességében véve láthatjuk tehát, hogy a sakk nem csupán rendkívül szórakoztató, de számtalan pozitív hatással is bír. Sajnos azonban rengetegen ignorálják a modern világban ezt az ősi játékot, pedig manapság már valóban könnyűszerrel elérhetőek a különféle sakkprogramok és online játékszobák bárki számára. Ha viszont szeretnénk az elménk pallérozni, netalán csökkenteni az olyan időskori betegségek kockázatát, mint a demencia – akkor feltétlen megéri adunk egy esélyt ennek a játéknak, hiszen mindenképp csak nyerhetünk vele. A legfontosabb azonban, hogy jól véssük az eszünkbe: sakkozni sosem késő megtanulni!