Magazinról

Alapítva: 2007.08.03.

Tegnapi látogatók: 300

Látogatók az előző hónapban: 7876

Látogatók a jelenlegi hónapban: 5426

Feliratkozottak: 2298

Magazin helyezése: 30

Tudtad?

Az újdonságokról belső levélben értesülhetsz,ha ismerősnek jelölsz.
(Csak az ismerősöknek tudok belső levelet küldeni, a követőknek nem.)

Valamint a Facebook oldalon létrehozott

World Geographic oldalon

követheted a frissülést.
(A Facebook oldal regisztrációhoz kötött)

Láttad már?

Másik magazinom a Csavarogjunk kis hazánkban címmel jelent meg.


A magazin által bebarangolhatod az országot, felfedezheted a szépségeit, valamint megismerheted a nép hagyományokat.

A képre kattintva máris ott lehetsz..

Ez a magazin is hetente frissülő, amelyről belső levélben és az erre a célra   létrehozott Facebook oldalon lévő

Csavarogjunk kis hazánkban

oldalon értesülhetsz.

Közlekedési lámpa

Az Egyesült Királyság közlekedési lámpája Portsmouthban, amit a Siemens Helios gyártott.

A közlekedési lámpa - nevezhetjük még közlekedési jelzőlámpának, stoplámpának villanyrendőrnek és szemafornak is - olyan elektromos berendezés, mely segítségével az utakon szabályozható a közlekedés menete. Városokban világszerte alkalmazzák a forgalomban résztvevők közlekedésének szabályozására forgalmas útkereszteződésekben és gyalogos átkelőhelyeken. A közlekedésben résztvevők általános érvényű egyoldalúan szabályozott elsőbbségi haladása (Pl. jobbkéz-szabály) miatt, kialakulhatnak torlódások a forgalmi kereszteződésekben és ezek kiváltására az irányonként ütemezett haladás biztosítása miatt kiválóan alkalmas a forgalom működésének fenntartására.
Elfogadott az oszlopban elhelyezett háromszínű változata piros, sárga és zöld világító színvilággal ellátott fényjelzés, mely sorrendjében is követi ezt fentről lefelé ez által a színvakoknak is lehetővé téve felismerését. A világító piros fény a kötelezően történő megállást, a zöld pedig a haladást jelenti, a sárga a veszély felhívására vagy a másik két színre történő átváltást (forgalmi rendben történő változást) jelezheti előre (a sárga használata országonként eltérhet).

Az útkereszteződések bonyolultsága és esetleges speciális közlekedési szabályok indokolttá tehetik, hogy egyes országok közlekedési lámpa használatában eltérések legyenek. Okozhatják az eltérést például gyalogosok, kerékpárosok, állatok, buszok, villamosok közlekedése miatti különbségek, valamint az irányváltásra vonatkozóan elsőbbségadást érintő eltérő szabályozás.

Története

Az első közlekedési lámpa forgalomba helyezésére 1868. december 10-én került sor Londonban a Westminster-palota előtti Great George Street és a Bridge Street kereszteződésben. Feltalálója a nottinghami vasútmérnök, John Peake Knight volt. A jelzőberendezés hasonlított a vasúti közlekedésben akkor alkalmazott szemaforhoz és az éjszakai használatban piros és zöld fényjelzését gázüzemű lámpái biztosították. A gázlámpa fényét egy kar mozgásával úgy szabályozták, hogy az eltakarta az éppen nem szükséges fényt adó részt, a működtetését a forgalmi kereszteződésben szolgáló rendőr üzemeltette. Szerencsétlenséget okozott a lámpa használata során, hiszen 1869. január 2.-án felrobbant és a szolgálatban lévő rendőr is életét vesztette a balesetben.

A modern elektromos üzemelésű közlekedési lámpa amerikai találmány és az elsőt Carlton Cole Magee készítette 1932-ben. Az üzembe helyezésére 1935-ben az USA-ban Oklahoma városában került sor.Ennél korábban is használtak az Egyesült Államokban közlekedési lámpát, hiszen 1912-ben Salt Lake City-ben, (Utah) egy rendőr találmányaként alkalmazták az első zöld-piros elektromos lámpát. Ennek a lámpatípusnak 1914. augusztus 5.-én az Amerikai Közlekedési és Távközlési Vállalat telepítette az első forgalomba hozott változatát Clevelandben, (Ohio) az East 105-ös utca és a Euclid Avenue útkereszteződésében. A lámpa két színe a piros és zöld mellett, egy berregő berendezés keltette hangjelzés szolgálta a figyelemfelhívást a szín és egyúttal a forgalmi rend változására. A lámpa különlegessége volt, hogy a rendőrség és a tűzoltóság is át tudta állítani vészhelyzet (riasztásuk) esetén.

Az első három színt használó közlekedési lámpát 1920-ban William Potts rendőrtiszt készítette el a Michigan államban Detroitban. 1923-ban Garrett Morgan szabadalmaztatott saját készítésű közlekedési lámpa berendezést. A legtovább működő közlekedési lámpát az USA-ban Ohio államban Ashvilleben használták, ahol 1982-ig működött egy forgalmas kereszteződésben, míg végezetül a helyi múzeumba került. Az első összekapcsolt közlekedési lámpa hálózat 1917-ben Salt Lake City-ben került felállításra, mely 6 részegységből állt és működtetését emberi irányítás biztosította. Az automata vezetési módon üzemelő készüléket elsőnek 1922 márciusában Texas államban Houston városában mutattak be. Az első kísérletképpen üzemelő közlekedési lámpát Angliában 1927-ben Wolverhamptonban állították üzembe. Magyarországon az első berendezést a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél állították fel, a Corvin Áruház mellett 1926-ban.

A közlekedési lámpák különbözősége

Különböző régiókban a közlekedési lámpák működése is különböző lehet vagy a gyártási technológiából adódóan különböző működési elvet követhet. A villamosok és a vonatok közlekedését is segítik a kereszteződésekben különböző részükre használt forgalmi lámpák. Példa még a különbözőségre a Kanadában használt egyfényű villogó zöld lámpa, mely jelzi az autóval közlekedőknek, hogy elsőbbségük van balra kanyarodáskor a szemben haladókkal és nem közlekedhetnek, ekkor a gyalogosok sem.

Háromfényű lámpák

Tipikus Spanyolországi lámpa, mely mutatja mind a három színjelzést

Az általános elfogadott szabvány szerinti három fény színe a píros a zöld és közepén elhelyezett a sárga. Ha vízszintesen helyezik el őket, akkor a piros a bal oldalán van a zöldnek.

Felszerelését az adott ország közlekedési szabályai határozzák meg, de befolyásoló tényező, hogy melyik oldalon (jobb vagy bal) történik a közlekedés.

Szabad és tilos jelzés sorrendje

A legtöbb országban így nálunk is a zöld a szabad (mehetsz!) a sárga készülj fel a megállásra és a piros az álljt jelenti. Oroszországban, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Ausztriában Izraelben és bizonyos részein Kanadának és Mexikónak pár másodpercig a zöld fény villog és utána a sárga jön. Új-Zélandon és Kanadában, a sárga jelzésnél is meg kell állni, mert ellenkező esetben könnyen balesetet okozhatunk. Az Egyesült Királyságban a sorrend zöld (mehetsz!), a sárga (állj!) és a piros (állj!).

Tilos és szabad jelzés sorrendje

Jellemzően használt sorrendben a piros (állj!), a zöld (mehetsz!), de van, ahol ez kiegészül a sárga (felkészülés a forgalmi változásra!) jelzéssel. Németországban, Oroszországban és hazánkban is a sorrend más így piros (állj!), piros és sárga együtt (állj felkészülés a haladásra.), zöld (mehetsz!).

Villogó sárga fényjelzés

A villogó sárga fényt a nagyobb útkereszteződések és veszélyes kanyarok esetén a veszélyre felhívó jelzésként több országban használják így Magyarországon is. Ezen túlmenően az elsőbbségre esetleg a magasabb rangú útkereszteződésre irányíthatja a közlekedők figyelmét vagy jelentheti a jelzőkészülék üzemen kívüli állapotát is. Az Egyesült Királyságban és Írországban használt pelikán gyalogátkelőhelyen történő gyalogosforgalom lehetőségét a villogó sárga fény jelzi a gépjárművel közlekedők részére. Kanadában a villogó sárga jelentése, hogy vezess óvatosan és ezt kombinálják a villogó pirossal is, ami a kötelező érvényű megállást jelenti a négyirányú kereszteződésekben. Több országban alkalmazzák így nálunk is, hogy időszakosan zsúfolt útkereszteződésekben forgalommentes időszakban csak a villogó sárga fény működik, felhíva a közlekedők figyelmét arra hogy ott körültekintéssel haladjanak át.

Villogó piros fényjelzés

Például a vasúti átkelőhelyen
A villogó piros hasonlóan a folyamatos piros jelzéshez a kötelező megállást jelenti.

Gyalogátkelőhely lámpái

A gyalogos közlekedési lámpák általában kétfényűek. A piros jelenti az állj és a zöld a mehetsz jelzést. Azért a zöldnél fontos tudni, hogy a gyalogos körültekintő átkelését hagyta jóvá és ez sajnos Magyarországon is érvényes. A lámpáknak általában van villogó „figyelemfelhívó” üzemmódja is. Az USA, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland gyalogátkelőhelyein a lámpák piros fénye villog, míg Európában a zöld teszi ugyanezt, jelezve a forgalmi rend változását. A színeken túlmenően a lámpák ember formájú világító alakkal is szemléltetik a jelzéseket. A sétáló emberalak a zöldhöz, míg az álló a piroshoz ad még nagyobb hangsúlyt.

Van olyan berendezés is, amelyik írásos fényjelző berendezéssel működik és „Walk” (mehetsz!) felirattal is kiegészítve működik és több országban hangjelzés is nagy segítséget jelent a látássérültek átkelésében.

Gyalogátkelőhely hangjelzéssel ellátott jelzőberendezéssel vakok részére

Európában


Az európai országokban általában a gyalogátkelőknél a lámpák kettős fényjelző berendezések vagy ritkábban hármasak, de sok esetben csak táblák jelzik azt és általában megengedi a kerékpárosok haladását is egyszerre a gyalogosokkal.

Fényjelzések jelentései:

-Zöld: Körültekintéssel át lehet haladni
-Sárga (ha használja a berendezés): ugyanazt jelenti, mint a villogó zöld (forgalmi rend változás várható)
-Villogó zöld: A gyalogátkelő mielőbbi elhagyását jelzi és már nem lehet megkezdeni az átkelést ha ez a jelzés van érvényben.
-Piros: Tilos az átkelés!

Észak-Amerikában

A legtöbb Észak-Amerikai gyalogátkelőhelyen a feliratot használó (WALK/ DON'T WALK magyarul mehetsz, nem mehetsz jelentéssel) berendezés található meg. Jelölést alkalmazó berendezések használatával is lehet találkozni, melyek a piros tiltó kézjel és a világoskék járó alakot alkalmaznak.

Fényjelzések jelentései;

Fehér (Járó alak vagy „WALK” mehetsz felírat); Körültekintéssel át lehet haladni
Villogó piros (Álljt jelző kéz vagy „DON'T WALK” nem mehetsz felírat); A gyalogátkelő mielőbbi elhagyását jelzi és már nem lehet megkezdeni az átkelést ha ez a jelzés van érvényben.
Piros; Tilos az átkelés!

Kisegítő lámpa

Előfordul,h. a közlekedési lámpához egy kisegítő lámpát szerelnek, amely csak egy zöld színből áll és meghatározott irányba ad tovább haladási engedélyt egy  másik forgalom engedélyezése mellett.


Egyre több fajta berendezést telepítenek és van olyan, amely időkijelzővel kiegészítve mutatja a jelzésváltás idejét is.

Nem újdonság az a kisegítő lámpa sem, amely a buszoknak (és taxiknak) ad haladási engedélyt. 

Forrás: wikipedia

Hozzászólások

Szotyella  (L/40) 1.

Újabban szerelnek fel számlálókat is a lámpákhoz, hogy mennyi ideig tart a zöld vagy a piros jelzés.
Kerestem a cikkben a spanyol lámpa mindhárom szín egyszerre világításának a jelentését, de nem találtam vagy elkerülte a figyelmem. Érdekes.

2010. máj. 14. 14:03

Facebook követés

Látogatottság száma havi szinten

Május: 17564

A számláló rendszer átalakítása után.

Június: 4094

Július: 4094

Augusztus: 3944

Szeptember: 8225

Október: 10604

November: 11645

December: 9884

2012. májusától 2012. december 31-ig

70 054

látogatója volt a magazinnak!
 

2013.

Január: 12380

Február: 9436

Március:
8735

Április: 7971

Május:
6927

Június: 7865

Július: 5117
 
Augusztus: 5007

Szeptember: 6239

Október: 6817

November: 7339

December: 6231

2013-ban összesen: 90064

2014 Január: 9000

Tooltip szövege ide jön
Close

Legalább 3 karaktert írj be a kereséshez